lørdag 8. november 2008

Lørdags ettermiddag

Så var det helg igjen. Ukene bare flyr avgårde og jeg har glemt alt om at mandager er dårlige dager. De her herlige og de minner meg på at jeg lever! En hel ny og blank uke foran meg. Jeg har bestandig likt fredager best, men der har jeg ombestemt meg. Fredager er nå bare ukeslutt og gir meg litt "panikk" over at nå er enda en uke snart passert... Men, alt i alt - det er også flott at tident går så fort. Så kan man smile til alle som klager over høst/vinter været, hvor mørkt det er, hvor kaldt er osv. Etter mange år på Svalbard så synes jeg det er fantastisk med Nord-norsk førjuls vinter. Det er lyse dager tross November, solen titter av og til fram og i går kveld så danset nordlyset på himmelen! Hva klager du på? Tiden går jo så fort at før du har fått reagert så er våren her igjen. 

Denne helgen har jeg så langt brukt til å utføre praktisk arbeid. Humøret er forholdsvis godt og da følger det med energi. Etter jobb fredag tok jeg ungene med på Dolly Dimpels og rev i både pizza, brus og is. Deretter var det førpremiere på Madagaskar 2. De minste syntes nok det var litt lang film, mens jeg og min største syntes det var noen skikkelige gode kommentarer innimellom. Etter filmslutt rakk vi også besøk hos bestemor og bestefar. Siden har jeg vasket hus, gjort ren en tett baderoms sluk, vasket og brettet en haug med klær, hatt en lengre telefonsamtale, lest litt bok, sett et tv-program, bakt ostekake og brød,  ryddet ute og tømt hus for reklame/papir og hatt tid til kafebesøk med venninner! Med andre ord; meget effektiv jobbing med lyst og glede!

Jeg har tenkt at livet er en forunderlig reise. Man reiser avgårde i ukjent landskap, men hvorfor har man ikke anledning til å hoppe av på den stasjonen man vil? Og så ta neste tog når vi vil videre? Er det kanskje det man gjør i dag når alt går så fort? Når man blir rastløs, ikke tilfreds osv - så bare kjører man videre? Er det så lettvint at man ikke trenger en "billett" en gang. Har du noengang følt at du er blitt "parkert" ufrivillig, at toget gikk fra deg? At det ikke går når du vil, eller at noen ønsker en annen stasjon enn deg selv?

Merkelig tanke, men den skal jeg grunne litt på....

Ingen kommentarer: